بیماری آلزایمر چیست؟

۱۳۹۹/۸/۷

در سال ۱۹۰۶ ، دکتر آلویس آلزایمر ، پزشک آلمانی برای اولین بار "یک بیماری عجیب" - کاهش عمیق حافظه و تغییرات میکروسکوپی مغز - را توصیف کرد ، بیماری که اکنون آن را با نام آلزایمر می شناسیم.
آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه ، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد.

. علائم در نهایت به حدی شدید می شوند که در کارهای روزمره تداخل ایجاد کنند.

درک آلزایمر و زوال عقل

بیماری آلزایمر چیست؟


آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است ، اصطلاحی کلی برای از دست دادن حافظه و سایر توانایی های شناختی
بیماری آلزایمر ۶۰-۸۰٪ موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.
آلزایمر بخشی طبیعی از پیری نیست. و اکثر افراد مبتلا به آلزایمر ۶۵ سال و بیشتر هستند. اما آلزایمر فقط بیماری پیری نیست. ۲۰۰۰۰۰ آمریکایی زیر ۶۵ سال مبتلا به آلزایمرهستند (که به آن آلزایمر زودرس نیز گفته می شود.
آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است ، زوال عقل طی چند سال به تدریج بدترمی شود. در مراحل ابتدایی ، کاهش حافظه خفیف است ، اما در مراحل آخر فرد مبتلا توانایی مکالمه و پاسخ دادن به محیط خود را از دست می دهند.
آلزایمر ششمین علت اصلی مرگ و میر در آمریکا است. به طور متوسط ​​، یک فرد مبتلا به آلزایمر چهار تا هشت سال پس از تشخیص زندگی می کند ، اما بسته به عوامل دیگر می تواند تا ۲۰ سال نیز زندگی کند.
امروزه تلاش جهانی برای یافتن راه های بهتر برای درمان بیماری ، به تأخیر انداختن بروز آن و جلوگیری از پیشرفت آن در حال انجام است.

علائم آلزایمر

شایعترین علامت اولیه آلزایمر ، دشواری در یادآوری اطلاعات تازه آموخته شده است.
درست مثل بقیه بدن ، مغز ما با افزایش سن تغییر می کند. بیشتر ما سرانجام متوجه برخی از کندی های تفکر و برخی اوقات مشکلات یادآوری موارد خاص می شویم. با این حال ، از دست دادن جدی حافظه ، گیجی و سایر تغییرات عمده در نحوه کار ذهن ما ممکن است نشانه از بین رفتن سلول های مغزی باشد.
شایعترین علامت اولیه آلزایمر ، دشواری در به خاطر سپردن اطلاعات تازه آموخته شده است زیرا تغییرات آلزایمر به طور معمول در بخشی از مغز شروع می شود که بر یادگیری تأثیر می گذارد.
همانطور که آلزایمر از طریق مغز پیشرفت می کند ، به علائم فزاینده ای منجر می شود ، از جمله گمراهی ، تغییر حالت و رفتار. تعمیق سردرگمی درباره وقایع ، زمان و مکان ؛ سوظن بی اساس در مورد خانواده ، دوستان و مراقبان حرفه ای. کاهش جدی تر حافظه و تغییرات رفتاری. و در گفتار ، بلع و راه رفتن مشکل دارد.
افرادی که دچار از دست دادن حافظه یا سایر علائم احتمالی آلزایمر هستند ممکن است تشخیص اینکه مشکل دارند دشوار باشد. علائم زوال عقل ممکن است برای اعضای خانواده یا دوستان بیشتر آشکار باشد. هر کسی که علائم شبه زوال عقل را تجربه می کند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. روشهای تشخیصی و مداخله ای بطور چشمگیری می توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند.

آلزایمر تنها دلیل از دست دادن حافظه نیست

بسیاری از افراد در حافظه مشکل دارند - این بدان معنی نیست که آنها آلزایمر دارند. دلایل مختلفی برای از دست دادن حافظه وجود دارد. اگر شما یا کسی که می دانید علائم زوال عقل را تجربه می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

آلزایمر و مغز

تغییرات میکروسکوپی در مغز مدت ها قبل از اولین علائم از دست دادن حافظه آغاز می شود.
مغز ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی (نورون) دارد. هر سلول عصبی با بسیاری دیگر ارتباط برقرار می کند و شبکه های ارتباطی را تشکیل می دهد. گروه هایی از سلول های عصبی مشاغل ویژه ای دارند. برخی در فکر ، یادگیری و به خاطر سپردن نقش دارند.
و برخی دیگر به ما کمک می کنند تا ببینیم ، بشنویم و بو را حس کنیم.
سلول های مغز برای انجام کار خود مانند کارخانه های کوچک فعالیت می کنند. آنها تجهیزات را دریافت می کنند ، انرژی تولید می کنند ، تجهیزات را می سازند و از زباله خلاص می شوند. سلول ها همچنین اطلاعات را پردازش و ذخیره می کنند و با سلول های دیگر ارتباط برقرار می کنند.
روشن نگه داشتن همه چیز نیاز به هماهنگی و همچنین مقادیر زیادی سوخت و اکسیژن دارد.
دانشمندان معتقدند بیماری آلزایمر از عملکرد خوب قسمت های کارخانه سلول جلوگیری می کند. آنها مطمئن نیستند که مشکل از کجا شروع می شود. اما درست مانند یک کارخانه واقعی خرابی در یک سیستم باعث ایجاد مشکل در مناطق دیگر می شود.
با گسترش آسیب ، سلول ها توانایی انجام وظایف خود را از دست می دهند و در نهایت می میرند ، و باعث تغییرات غیرقابل برگشت در مغز می شوند.

نقش پلاک و گره

دو ساختار غیرطبیعی به نام پلاک و گره مظنون اصلی آسیب و از بین بردن سلول های عصبی هستند.
پلاک ها رسوباتی از یک قطعه پروتئین به نام بتا آمیلوئید (BAY-tuh AM-uh- ) هستند که در فضاهای بین سلول های عصبی جمع می شوند.
گره ها الیاف پیچ خورده پروتئین دیگری به نام تاو (قافیه هایی با واو) هستند که در داخل سلول ها جمع می شوند.
اگرچه مطالعات کالبدشکافی نشان می دهد که بیشتر افراد با افزایش سن دچار برخی پلاک ها و درهم پیچیدگی ها می شوند ، مبتلایان به آلزایمر تمایل دارند بسیار بیشتر و با الگویی قابل پیش بینی رشد کنند ، این در مناطق مهم حافظه قبل از گسترش به مناطق دیگر آغاز می شود.
دانشمندان دقیقاً نمی دانند پلاک ها و گره ها چه نقشی در بیماری آلزایمر دارند. اکثر متخصصان معتقدند که آنها به نوعی نقش مهمی در جلوگیری از ارتباط بین سلولهای عصبی و ایجاد اختلال در فرایندهای سلول برای زنده ماندن دارند.
این تخریب و مرگ سلول های عصبی است که باعث نارسایی حافظه ، تغییر شخصیت ، مشکلات در انجام فعالیت های روزمره و سایر علائم بیماری آلزایمر می شود.
امروزه آلزایمر پیشتاز تحقیقات زیست پزشکی است. محققان در تلاشند تا آنجا که ممکن است بسیاری از جنبه های بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل را کشف کنند.
برخی از چشمگیرترین پیشرفت ها ، تأثیر آلزایمر بر مغز را روشن کرده است. امید است که این درک بهتر منجر به درمان های جدید شود.

۱۰ علائم و نشانه های اولیه آلزایمر

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند ممکن است یکی از علائم آلزایمر یا زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش آرام حافظه ، مهارت های تفکر و استدلال می شود.

۱۰ علامت و نشانه هشدار دهنده وجود دارد.


از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از رایج ترین علائم بیماری آلزایمر ، به ویژه در مراحل اولیه ، فراموش کردن اطلاعات اخیراً آموخته شده است. موارد دیگر شامل فراموشی تاریخ ها یا رویدادهای مهم ، پرسیدن سوال های مشابه بارها و بارها

یک تغییر معمول مرتبط با سن چیست؟

گاهی اوقات نام ها یا قرارها را فراموش می کنید ، اما بعداً آنها را به یاد می آورید.

چالش هایی در برنامه ریزی یا حل مشکلات

برخی از افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است در توانایی خود در ایجاد و دنبال کردن یک برنامه یا کار با اعداد تغییراتی داشته باشند. ممکن است در پیگیری یک دستورالعمل آشنا یا پیگیری صورتحساب های ماهانه با مشکل روبرو شوند آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند

دشواری در انجام کارهای آشنا

مبتلایان به آلزایمر اغلب انجام کارهای روزمره را دشوار می دانند. گاهی اوقات ممکن است در رانندگی به مکان آشنا ، سازماندهی لیست مواد غذایی یا به خاطر سپردن قوانین یک بازی مورد علاقه دچار مشکل شوند.

گاهی اوقات برای استفاده از تنظیمات مایکروویو یا ضبط یک برنامه تلویزیونی به کمک احتیاج دارید.

سردرگمی با زمان یا مکان

مبتلایان به آلزایمر می توانند تاریخ ، فصل و گذشت زمان را از دست بدهند. ممکن است در درک آن مشکل داشته باشند. بعضی اوقات ممکن است فراموش کنند کجا هستند یا چگونه به آنجا رسیده اند.

یک تغییر معمول مرتبط با سن چیست؟

گیج شدن درباره روز هفته

مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برای برخی از افراد ، داشتن مشکلات بینایی نشانه آلزایمر است. این ممکن است منجر به مشکل در تعادل یا مشکل در خواندن شود. همچنین ممکن است در قضاوت در مسافت و تعیین رنگ یا کنتراست با مشکل روبرو شوند

مشکلات جدیدی در گفتار یا نوشتن با کلمات وجود دارد

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در پیگیری یا پیوستن به مکالمه مشکلی داشته باشند. آنها ممکن است در وسط مکالمه متوقف شوند و ایده ای برای ادامه کار نداشته باشند آنها ممکن است با واژگان دست و پنجه نرم کنند ،

در نامگذاری یک موضوع آشنا یا استفاده از نام اشتباه

جا به جا کردن چیزها و از دست دادن توانایی بازپس گیری مراحل

فردی که با بیماری آلزایمر زندگی می کند ممکن است چیزها را در مکان های غیرمعمول قرار دهد. و نتوانند دوباره آنها را پیدا کنند. وی ممکن است دیگران را به سرقت متهم کند ، خصوصاً با پیشرفت بیماری.

قضاوت کاهش یافته یا ضعیف است

افراد ممکن است در قضاوت یا تصمیم گیری تغییراتی را تجربه کنند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است هنگام معامله با پول از قضاوت ضعیفی استفاده کنند یا کمتر به نظافت یا پاکیزگی خود توجه کنند.

کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

فردی که به بیماری آلزایمر مبتلا است ممکن است در دنبال کردن مکالمه تغییراتی را تجربه کند. در نتیجه ، او ممکن است از سرگرمی ها ، فعالیت های اجتماعی یا سایر مشاغل کناره گیری کند. ممکن است دچار مشکل شوند

تغییر در روحیه و شخصیت

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است تغییراتی در خلق و خو و شخصیت شان ایجاد شود. آنها می توانند گیج ، مشکوک ، افسرده ، یا مضطرب شوند.

تشخیص زودهنگام مهم است

اگر متوجه یک یا چند علامت در خود یا شخص دیگری شوید ، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید دشوار است. طبیعی است که درمورد بحث درباره این تغییرات با دیگران احساس عدم اطمینان یا عصبی بودن کنید.

با این حال ، این نگرانی ها در مورد سلامتی است که باید توسط پزشک ارزیابی شود ، و مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید تا بفهمید چه خبر است.

..