دلایل خارش واژن هنگامی که عفونت قارچی ندارید

۱۳۹۹/۸/۸
هنگام بروز خارش واژن ، ممکن است تصور کنید که به عفونت قارچی مبتلا هستید. اما قبل از مراجعه سریع به فروشگاه ، به درستی فکر کنید آیا دلیل خارش عفونت قارچی است یا خیر.
دلایل خارش واژن هنگامی که عفونت قارچی ندارید
.

دلایل احتمالی زیادی برای خارش واژن وجود دارد. اگر این بیماری را به طور نامناسب درمان کنید ، ممکن است بیشتر از درمان ، به خودتان آسیب برسانید.

خارش گاه به گاه واژن شایع است و اغلب به خودی خود برطرف می شود. خارش مداوم ممکن است نشانه یک مسئله جدی تر باشد. در اینجا پنج دلیل احتمالی برای خارش واژن به غیر از عفونت قارچی وجود دارد:

۱. درماتیت تماسی

اگر اخیراً صابون خود را تغییر داده اید و واژن شما دچار خارش است ، ممکن است درماتیت تماسی مقصر باشد. درماتیت تماسی باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود. ممکن است در اثر واکنش آلرژیک به ماده تحریک کننده ایجاد شود ، مانند:

روان کننده ها و اسپرم کش های واژن
کاندوم لاتکسی
دیافراگم ضد بارداری
پودر لباس شویی
لباس تنگ
دستمال توالت معطر
شامپوها و شامپوی بدن
نرم کننده های پارچه ای
تامپون و نوار بهداشتی

اصطکاک طولانی مدت در اثر فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری ، پوشیدن لباس تنگ یا لباس زیر و سوارکاری نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی و خارش واژن شود.

تعیین علت دقیق درماتیت تماسی ممکن است چالش برانگیز باشد. با این حال ، پس از شناسایی و حذف عامل تحریک کننده ، بیشتر موارد به خودی خود از بین می روند.

برای کمک به روند بهبودی ، سعی کنید در حمام ولرم با چند قاشق غذاخوری جوش شیرین تا ۱۵ دقیقه چند بار در روز بشورید. موارد شدید درماتیت تماسی ممکن است نیاز به درمان با کرم تجویز شده استروئید داشته باشد.

۲. واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال یک عفونت واژن است. ممکن است در اثر دوش گرفتن یا رشد بیش از حد باکتری های بد ایجاد شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش واژن
ترشحات نازک سفید ، خاکستری یا سبز از واژن
بوی بد واژن و ماهی مانند
سوزش هنگام ادرار کردن

واژینوز باکتریایی با آنتی بیوتیک خوراکی ، ژل آنتی بیوتیک واژینال یا کرم درمان می شود. در صورت عدم درمان ، واژینوز باکتریایی با زایمان زودرس ، عفونت پس از جراحی و بیماری التهابی لگن ارتباط دارد.

۳. لیکن پلان

اگر خارش واژن با لکه های سفید در ناحیه ولو همراه باشد ، ممکن است شما یک بیماری غیرمعمول داشته باشید که به آن لیکن اسکلروزوس می گویند. علت لیکن اسکلروز مشخص نیست.

اولین خط درمان لیکن اسکلروزوس تناسلی معمولاً کورتیکواستروئیدها هستند. در صورت عدم موفقیت ، ممکن است داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی تجویز شود. لیکن اسکلروزوس درمان نشده ممکن است منجر به زخم واژن ، تاول زدن ، رابطه جنسی دردناک و سرطان ولو شود.

۴- تغییرات هورمونی

با افزایش سن ، سطح استروژن کاهش می یابد. پرستاری همچنین باعث کاهش سطح استروژن می شود. استروژن کم ممکن است باعث نازک شدن پوشش واژن شود و باعث خارش و تحریک شود. با قطع شیردهی علائم باید برطرف شوند و سطح استروژن دوباره افزایش یابد.

۵. شپش عانه

این موجودات کوچک و خرچنگ مانند باعث خارش شدید در نواحی واژن و شرمگاه می شوند. آنها معمولاً به موهای شرمگاهی متصل می شوند. همچنین ممکن است به نواحی دیگر بدن که با موهای زبر پوشیده شده است ، متصل شوند.

شپش عانه را می توان با لوسیون بدون نسخه شپش کش درمان کرد. موارد شدید ممکن است نیاز به داروی تجویز شده موضعی داشته باشد.

تصور نکنید که خارش واژن حتما عفونت قارچی است. ممکن است باشد ، اما درمان عفونت قارچی که وجود ندارد ممکن است تشخیص دلیل واقعی خارش واژن را دشوارتر کند. همچنین ممکن است تعادل ظریف واژن را در ارگانیسم ها بر هم بزند.

با رعایت موارد زیر می توانید به سالم نگه داشتن واژن کمک کنید.

استفاده از دوش
شستن منطقه حداقل یک بار در روز با صابون بدون بو ، و یا فقط آب
عدم استفاده از محصولات مراقبت شخصی معطر در ناحیه واژن
عدم استفاده از اسپری های بهداشتی و خوشبو کننده زنانه
هر وقت رابطه برقرار می کنید با استفاده از کاندوم رابطه جنسی ایمن انجام دهید
پس از دیت شویی رفتن از جلو به عقب پاک کنید
انجام معاینات منظم زنان

نمی توان از خارش واژن چشم پوشی کرد. اما اگر ممکن است با میل خاراندن مبارزه کنید. خراشیدن بافتهای حساس واژن ممکن است تحریک را افزایش داده و منجر به عفونت شود.

در صورت مثبت بودن عفونت قارچیی ، اگر دچار خارش واژن مداوم هستید ، برای تشخیص مناسب به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین اگر خارش بعد از استفاده از داروی بدون عفونت قارچی بدون نسخه ادامه یافت ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.
..