انحراف شست پا (Hallux valgus) چیست و چگونه درمان می شود؟

۱۳۹۹/۸/۲۷
انحراف شست پا توده ای استخوانی است که در کنار پاها ایجاد می شوند. جراحی تنها راه خلاص شدن از شر آنها است ، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین دردی که ایجاد می کنند انجام دهید.
انحراف شست پا (Hallux valgus) چیست و چگونه درمان می شود؟
.

علائم انحراف شست پا عبارتند از:
انحراف شست هر دو پا
برجستگی های سفت کنار شست پا
انگشت شست شما به سمت انگشتان دیگر خم شده است
برجتگی های قرمز و متورم.
پوست سفت ، قرمز یا متورم. روی پوست های تیره ، ممکن است نسبت به جاهی دیگر تیره تر به نظر برسد
همچنین ممکن است از ناحیه کنار یا پایین پایتان درد داشته باشید. این حالت معمولاً هنگام پوشیدن کفش و راه رفتن بدتر است.

خودتان نمی توانید از شر انحراف شست پا خلاص شوید یا جلوی بدتر شدن آنها را بگیرید ، اما چیزهایی وجود دارد که می توانید برای تسکین هر دردی انجام دهید:

کفشهای پهن با پاشنه کوتاه ونرم بپوشید
بسته یخ (یا یک کیسه نخود فرنگی یخ زده پیچیده شده در حوله چای) را به مدت 5 دقیقه روی آن نگه دارید
پد های مخصوص انحراف شست پا را امتحان کنید (پدهای نرمی که در کفش می گذارید)
اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن خود را کاهش دهید
کفش پاشنه بلند یا کفش تنگ و تیز نپوشید

کارهایی که می توانید برای تسکین علائم خود انجام دهید:

چیزهایی که می توانید بخرید یا به طور خاص برای کاهش درد استفاده کنید ، مانند کفی ها (ارتز) ، فاصله دهنده ی انگشتان پا و تکیه گاه های انگشتان پا (آتل)


بهبودی از عمل جراحی ممکن است مدتی طول بکشد.

شما معمولاً باید:

حداقل تا 2 هفته تا آنجا که ممکن است از پاهای خود استفاده نکنید.
به مدت 6 تا 8 هفته از رانندگی خودداری کنید
6 تا 12 هفته از کار خود خارج شوید
تا 6 ماه از ورزش خودداری کنید

بعد از عمل:

انگشتان شما ممکن است ضعیف تر یا سفت تر از قبل شوند
ممکن است کاملاً صاف نباشند
ممکن است پاهای شما هنوز کمی پهن باشد ، بنابراین احتمالاً مجبور خواهید بود که کفش های پهن و راحت بپوشید
بانیون ها گاهی اوقات پس از جراحی برمی گردند.
شما همیشه نمی توانید از انحراف شست پا جلوگیری کنید

ممکن است به موارد زیر کمک کند:

از اندازه مناسب کفش های خود مطمئن شوید و فضای کافی برای انگشتان پا داشته باشید
از کفش های پاشنه بلند یا نوک تیز پرهیز کنید

10 تمرین ساده برای تسکین و پیشگیری از انحراف شست پا یا بانیون

بونیون می تواند یک درد واقعی باشد. آنها نه تنها ناراحتی زیادی ایجاد می کنند ، بلکه عملکردهای روزمره را نیز قطع کرده و در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید تداخل ایجاد می کند.

خوشبختانه ، اصلاحات و تمرینات سبک زندگی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

در اینجا 10 تمرین آسان برای پا طراحی شده است که می تواند به تسکین درد ، افزایش تحرک و احتمالاً پیشرفت روند حرکت عضله شما کمک کند.

ورزش هایی برای تسکین و جلوگیری از بیماری بانونیون

انجام تمرینات منظم که هم برای درمان و هم برای پیشگیری طراحی شده اند می تواند به سلامت پاهای شما کمک کند و امیدوارم بدون جراحی باشد.

1. باز و بسته کردن انگشت شست پا

این کار با خم شدن عضلات زیر پایتان روی مفاصل انگشت شما کار می کند.

روی سطحی بنشینید که پاها حدود 15 سانتی متر از زمین فاصله دارد. انگشتان پا را به آرامی باز و بسته کنید. این کار را 20بار برای 2 تا 3 ست انجام دهید.

2. کشیدن انگشتان پا

در حالت نشسته ، پای خود را روی زمین قرار دهید. در حالی که پاشنه خود را به زمین ثابت کرده اید ، انگشتان پا را بلند کرده و باز کنید. این تمرین را 10 تا 20 بار روی هر پا تکرار کنید.

3. دایره های انگشتان پا

این باعث تحریک مفاصل انگشت شست و کمک به کاهش سفتی می شود.
در حالی که روی صندلی نشسته اید ، به پشت تکیه دهید و انگشت شست را بگیرید. چرخش انگشت شست در جهت عقربه های ساعت ، 20 بار این کار را انجام دهید. 20 بار دیگر این کار را بر خلاف عقربه های ساعت انجام دهید.2 تا 3 ست را روی هر انگشت پا انجام دهید..

4. استفاده از بند های ورزشی

بند را به دور هر دو انگشت شست پا بپیچید. با باند محکم ، هر دو انگشت شست پا را با یک نوار تمرینی کوچک از انگشتان دیگر دور کنید. وقتی کاملاً کشیده شد ، 5 ثانیه نگه دارید ، سپس حرکت را رها کرده و به مدت 20 تکرار تکرار کنید.

5. استفاده از توپ

توپ تنیس یا لاکر را روی زمین قرار دهید و پای خود را روی آن قرار دهید. پای خود را به عقب و جلو روی توپ بچرخانید. این حرکت را برای 3 تا 5 دقیقه روی هر پا تکرار کنید ، حتی اگر بونیون فقط روی یک پا باشد.

6. گرفتن حوله و کشیدن آن

یک حوله روی زمین قرار دهید. بنشینید و با انگشتان خود حوله را بگیرید و آن را به سمت خود بکشید. از انگشتان پا فقط برای صاف کردن حوله استفاده کنید. این حرکت را تا 5 دقیقه تکرار کنید.

9. پیاده روی پا برهنه در ساحل

این تمرین به مکان شما بستگی دارد. اگر در نزدیکی ساحل هستید ، با راه رفتن با پای برهنه در شن و ماسه این ورزش را امتحان کنید. این یک روش ماساژ پا خواهد بود در حالی که به تقویت عضلات پا و انگشتان نیز کمک می کند.

10. بالا بردن پاشنه پا

در حالت نشسته ، پای خود را صاف روی زمین قرار دهید. پاشنه خود را بلند کرده و بیشترین وزن را به سمت خارج از سینه ی پای خود بگذارید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و به زمین برگردید. 10 بار روی هر پا تکرار کنید.
تمرینات بونیون بعد از جراحی

پس از جراحی ، پیروی از دستورالعمل های پزشک برای مراقبت ضروری است. حتماً در طول دوره نقاهت ، تمرینات بازتوانی را که توصیه می کنند انجام دهید. این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا همه جراحی های بونیون یکسان نیستند.

برای بسیاری از افراد ، جراحی بونیون ضروری نیست. خبر خوب این است که چندین محصول بدون نسخه (OTC) وجود دارد که می توانید امتحان کنید و اصلاحاتی در سبک زندگی که می توانید برای تسکین علائم بونیون انجام دهید.

تسکین درد OTC اولین خط دفاعی بسیاری از افراد شامل استفاده از داروی ضد التهابی غیر استروئیدی OTC مانند ایبوپروفن است که به مدیریت درد نیز کمک می کند.
کفش های مناسب بپوشید.این به معنی کفشی است که به درستی متناسب باشد و در ناحیه انگشت پا گسترده باشد و دارای پاشنه کم باشد.
از منطقه محافظت کنید. برای جلوگیری از مالش و تحریک ، می توانید پد بخرید که به طور معمول با ژل پر می شوند تا بانیون را بپوشانند.
در پایان یک روز طولانی ، پاهای خود را با آب گرم آغشته به نمک اپسوم ماساژ دهید. این می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
..