تغییرات ساده در سبک زندگی از سرطان جلوگیری می کند

۱۴۰۰/۱۲/۲۶

دکتر دیل شپرد گفت که بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی بین 30 تا 50 درصد از همه موارد سرطان قابل پیشگیری هستند.

انکولوژیست در بخش هماتولوژی و انکولوژی در کلینیک آمریکایی کلیولند توضیح داد که تغییرات نسبتا ساده در سبک زندگی می تواند تأثیر قابل توجهی در کمک به پیشگیری از سرطان داشته باشد و این تغییرات شامل حفظ وزن سالم، ورزش منظم و پیروی از یک برنامه غذایی سالم است.

عوامل خطرساز سرطان
انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ با افزایش مصرف گوشت قرمز مرتبط است، در حالی که چاقی با بسیاری از انواع سرطان مرتبط است و اشاره شده است که فعالیت بدنی تاثیر مثبتی در کاهش خطر ابتلا به سرطان به طور کلی دارد.

دکتر شپرد توضیح داد که سایر عوامل خطر رایج که باید از آنها اجتناب شود عبارتند از مصرف دخانیات و الکل که هر دو با تعداد زیادی از انواع سرطان مرتبط هستند. به عنوان مثال، سیگار نه تنها یک عامل خطر برای سرطان ریه و مری است، بلکه با انواع دیگر سرطان از جمله سرطان مثانه نیز مرتبط است. سیگار به دلیل وجود مواد سرطان زا در ادرار یکی از عوامل خطر اصلی است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که دخانیات مسئول حداقل 25 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است.

یک سبک زندگی سالم را برگزینید
دکتر شپرد خاطرنشان کرد: پیروی از یک سبک زندگی سالم بسیار مهم است، حتی اگر سرطان در فرد تشخیص داده شده باشد، در صورتی که بیمار در شروع جلسات درمانی تا حد امکان سالم باشد و سبک زندگی سالم داشته باشد، نتایج درمان بهتر خواهد بود. همچنین به کاهش احتمال عود بیمار کمک می کند. تغییرات سبک زندگی سالم نیز تأثیر مثبت قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت دارد.

معاینات توصیه شده
افراد می توانند با رعایت تست های غربالگری توصیه شده برای تشخیص زودهنگام سرطان و شروع زودهنگام درمان از خود محافظت کنند، که به بهبود نتایج نهایی کمک می کند.

هنگامی که بیماری زود تشخیص داده می شود، تومور سرطانی موضعی است و هنوز به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است و از نظر تئوری می توان آن را به طور کامل از طریق رادیوتراپی یا جراحی خارج کرد، اما اگر سرطان در مرحله IV تشخیص داده شود، یعنی قبلاً در سراسر بدن گسترش یافته است. نوعی شیمی درمانی مورد نیاز است، که در آن کل بدن با داروهایی درمان می شود که می تواند رشد تومور و علائم مرتبط را کنترل کند، اما برداشتن کل تومور دشوار خواهد بود.

دکتر شپرد خاطرنشان کرد: دستورالعمل های خوبی وجود دارد که نشان داده است در تشخیص سرطان دهانه رحم، روده بزرگ، سینه و پروستات موثر است. برای افراد سیگاری، معمولاً غربالگری سرطان ریه انجام می شود و بیماران می توانند با پزشک خود مشورت کنند تا در مورد مشخصات خطر و تاریخچه پزشکی خود صحبت کنند تا تعیین کنند کدام آزمایش لازم است.

تحولات آینده
دکتر شپرد گفت: "احتمالاً آزمایش ژنتیکی در آینده برای شناسایی افرادی که ممکن است از غربالگری سرطان بهترین نفع را ببرند استفاده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که در دهه بیست و سی سالگی به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند مفید خواهد بود زیرا این گروه سنی معمولا برای سرطان روده بزرگ غربالگری نمی شوند.
..