شپش ناحیه تناسلی چیست؟

۱۳۹۹/۱۰/۳
شپش عانه چیست؟

شپش شایع ، که به آن خرچنگ نیز گفته می شود ، حشرات بسیار کوچکی هستند که به ناحیه تناسلی شما حمله می کنند. سه نوع شپش وجود دارد که انسان را مبتلا می کند:

pediculus humanus capitis: شپش سر
pediculus humanus corporis: شپش بدن
phthirus pubis: شپش عانه

شپش از خون انسان تغذیه می کند و باعث خارش شدید در مناطق آسیب دیده می شود.
شپش ناحیه تناسلی چیست؟
. شپش عانه معمولاً روی موهای عانه زندگی می کند و از طریق تماس جنسی پخش می شود. در موارد نادر می توان آنها را در مژه ها ، موهای زیر بغل و موهای صورت مشاهده کرد. شپش عانه اغلب کوچکتر از شپش بدن و سر است.

آلودگی به شپش عانه در بین افرادی که به عفونت های آمیزشی مبتلا هستند بیشتر دیده می شود.

چگونه می توانید شپش عانه بگیرید

شپش عانه معمولاً از طریق تماس صمیمانه از جمله مقاربت جنسی منتقل می شود. همچنین می توانید با استفاده از پتو ، حوله ، ملحفه یا لباس افرادی که شپش عانه دارند ، منتقل می شود.

شپش های بالغ تخم های خود را روی ساقه مو ، نزدیک پوست قرار می دهند. به این تخم ها nits گفته می شود. هفت تا ده روز بعد ، تخم ها به شپش تبدیل می شوند و شروع به تغذیه از خون شما می کنند. شپش ها می توانند بدون تأمین مواد غذایی خود یک تا دو روز زندگی کنند.

برخلاف تصور رایج ، بعید است که بعد از شستشوی شرمگاهی یا نشستن روی مبلمان و صندلی این شپش ها بیفتند. شپش عانه معمولاً از میزبان نمی افتد مگر اینکه مرده باشد. آنها همچنین نمی توانند مانند کک از یک شخص به شخص دیگر بپرند.

اگر به شپش عانه مبتلا هستید ، به فرزندان خود اجازه ندهید که در رختخواب شما بخوابند. کودکان ممکن است پس از خوابیدن در همان تخت خواب با کسی که به شپش شرمگاهی مبتلا شده است ، دچار آلودگی شوند. در کودکان شپش ها معمولاً در مژه ها و ابروهای آنها زندگی می کنند. وجود شپش عانه در کودک همچنین ممکن است سو استفاده جنسی را نشان دهد.

شناخت علائم شپش عانه

افراد مبتلا به شپش شایع معمولاً حدود پنج روز پس از آلودگی اولیه ، دچار خارش در ناحیه تناسلی یا مقعد می شوند. در شب ، خارش شدیدتر خواهد شد. سایر علائم شایع شپش عانه عبارتند از:

تب درجه پایین
تحریک پذیری
کمبود انرژی
نقاط کمرنگ مایل به آبی نزدیک گزش ها

خارش بیش از حد ممکن است باعث ایجاد زخم یا عفونت در مناطق آسیب دیده شود. کودکان مبتلا به شپش روی مژه های خود نیز در معرض خطر ورم ملتحمه (چشم صورتی) قرار دارند.

تشخیص شپش عانه

معمولاً می توانید با بررسی کامل ناحیه شرمگاه خود ، خود را تشخیص دهید. اگر مشکوک به آلودگی هستید اما نمی توانید به اندازه کافی خوب بینید ، می توانید از ذره بین برای جستجوی شپش عانه استفاده کنید.

شپش ها معمولاً خاکستری کم رنگ هستند اما پس از نوشیدن خون شما ، رنگشان تیره می شود. اگر حشرات کوچک خرچنگی شکل را ببینید که در موهای شرمگاهی شما حرکت می کنند احتمالاً شپش زده اید.

تخم های شپش یکی دیگر از شاخص های آلودگی است. تخم ها ریز و سفید هستند و معمولاً در اطراف ریشه موهای شرمگاهی یا سایر موهای بدن یافت می شوند.

خلاص شدن از شر شپش عانه

درمان شپش عانه شامل پاک سازی خود ، لباس و ملحفه هایتان است.

می توان از لوسیون ها و شامپوهای موضعی و بدون نسخه برای شپش شرمگاهی از بدن شما استفاده کرد. این روش های درمانی شامل لوسیون های پرمترین: RID ، Nix و A-200 است. از دکتر خود بپرسید که اگر باردار یا شیرده هستید یا کودک خود را برای شپش های شایع تحت معالجه قرار می دهید ، استفاده از کدام محصولات بی خطر است.

فقط در صورتی که آلودگی به شپش خفیف باشد ، لازم است که موهای عانه خود را بشویید. دستورالعمل ها را بخوانید تا بفهمید دقیقاً چه مقدار محصول باید استفاده کنید و چه مدت زمان لازم است تا محصول را روی پوست خود بگذارید. اگر راه حل های موضعی موثر واقع نشوند ، ممکن است داروهای تجویزی نیز لازم باشد.

حتی پس از درمان موفقیت آمیز ، ممکن است چند تخم شپش سرسخت به موهای شما بچسبد. با استفاده از موچین ، هرگونه ذره باقی مانده را بردارید. درمان های خانگی ، مانند اصلاح و حمام های گرم ، برای درمان شپش موثر نیستند. شپش به راحتی از آب و صابون معمولی جان سالم به در می برد.

اگر چند نفر از خانواده شما به شپش عانه مبتلا شده اند ، همزمان با همه درمان کنید. این به جلوگیری از عفونت مجدد کمک می کند.

همچنین باید خانه خود را تمیز کنید. کل خانه را با جاروبرقی تمیز کنید و حمام را با محلول سفید کننده تمیز کنید. تمام حوله ها ، ملحفه ها و لباس ها را در آب گرم بشویید و آنها را با استفاده از بالاترین درجه خشک کنید. اگر نمی توانید یک مورد خاص از لباس را بشویید یا خشک کنید ، آن را به مدت 72 ساعت در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم کنید.

در صورت زنده ماندن شپش ها ممکن است به داروی قوی تری نیاز داشته باشید. این محصولات شامل:

Malathion (Ovide) ، لوسیونی موضعی است که به مدت 8 تا 12 ساعت در مناطق آسیب دیده می گذارید.
ایورمکتین (استرومکتول) ، دوز دو قرصی که به صورت خوراکی مصرف می کنید. ممکن است 10 روز بعد به دوز پیگیری نیاز داشته باشید.
لیندان ، قوی ترین و سمی ترین محصول در میان داروهای شپش عانه است. قبل از شستن فقط چهار دقیقه آن را رو محل می گذارید. در صورت شیردهی یا بارداری از این محصول برای نوزادان و خودتان استفاده نکنید.

برای شپش شرمگاهی در مژه ها ، ممکن است بتوانید جوش ها و شپش ها را با موچین جدا کنید اما بهترین گزینه برای آلودگی نزدیک چشم مراجعه به پزشک است. پزشک شما ممکن است داروی مخصوص شپش برای ناحیه چشم تجویز کند. از شامپوهای شپش معمولی در اطراف چشم استفاده نکنید.

هنگامی که بدن از طریق واکنش آلرژیک به گزش ها کار می کند ، خارش ممکن است یک یا دو هفته ادامه داشته باشد. در صورت مشاهده تورم ، تغییر رنگ پوست یا تخلیه زخم ها با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توان از آلودگی به شپش عانه جلوگیری کرد

برای جلوگیری از آلودگی به شپش عانه ، باید از به اشتراک گذاشتن لباس ، ملحفه یا حوله با هرکسی که شپش عانه دارد ، خودداری کنید. تا زمان کامل شدن و موفقیت درمان نیز باید از تماس جنسی خودداری شود.

پس از تشخیص شپش عانه ، باید تمام شرکای جنسی فعلی و گذشته را در جریان بگذارید تا بتوانند آنها را نیز درمان کنند.
..