درمان تجربی امیدوارکننده برای بیماران لوسمی

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

دانشمندان آمریکایی در حال کار بر روی آزمایش‌های یک ژن درمانی هستند که سلول‌های خونی را به سلول‌های از بین برنده سرطان تبدیل می‌کند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2010 درمان سلولی CAR-T را بر روی دو بیمار مبتلا به سرطان خون انجام دادند.

اکنون بیش از یک دهه بعد، هیچ نشانه ای از سرطان در این دو مرد وجود ندارد. محققان بر این باورند که این یافته ها می تواند اولین گام برای جلوگیری از مرگ بیش از 20000 مرگ ناشی از سرطان خون در سال باشد.

داگ اولسون، 75 ساله، از کالیفرنیا، در سال 2010 تحت درمان با سلول های CAR-T قرار گرفت. این درمان به تبدیل سلول های T، که اساس سیستم ایمنی بدن هستند، به سلول های مبارزه کننده با سرطان کمک می کند.

اولسون در سال 1996 به سرطان خون مبتلا شد و انتظار می رفت که در عرض چند ماه بمیرد.

پس از بیش از یک دهه مبارزه با سرطان و انجام شیمی درمانی، پزشک پیوند مغز استخوان یا درمان تجربی را توصیه کرد.

اولسون ژن درمانی آزمایشی را انتخاب کرد و هفته‌ها بعد آنقدر بیمار شد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشت. اما وضعیت او از آن زمان بهبود یافته است. حالا بعد از گذشت 12 سال دیگر هیچ نشانه ای از سرطان در بدن او نیست و به طور کامل از این بیماری درمان شده است.

نویسنده این مطالعه جوزف ملنهورست گفت که آنها توانستند سلول ها را با استفاده از تکنیک های جدید جدا و تجزیه و تحلیل کنند که به آنها ایده بسیار خوبی از ماندگاری آنها در بدن بیماران داد.

دکتر آرمین قبادی، کارشناس ایمونوتراپی ژن و سرطان سلولی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، نتایج را «باور نکردنی» توصیف کرد.

دانشمندان امیدوارند در آینده شاهد استفاده گسترده تر از درمان های CAR-T برای سایر انواع سرطان باشند.

سال گذشته، سلول درمانی CAR-T برای مولتیپل میلوما، شایع ترین بدخیمی مغز استخوان در بزرگسالان تایید شد.
..