دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا چیست؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۹

سنگ کیسه صفرا یک مشکل جدی برای سلامتی است زیرا باعث گرفتگی شدید می شود و می تواند عواقب جدی و تهدید کننده زندگی داشته باشد.

پروفسور هاینر ودمیر توضیح داد که عوامل خطری که منجر به تشکیل آن می شود، سن بالا، چاقی، عدم تحرک و رژیم های غذایی سخت، علاوه بر ژنتیک و جنسیت است، زیرا زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.

این متخصص گوارش آلمانی توضیح داد که علائم کولیک صفراوی درد شدید و ناگهانی به شکل گرفتگی در سمت راست بالای شکم است.

این درد طاقت‌فرسا می‌تواند به شانه راست یا پشت کشیده شود، علاوه بر آن فرد احساس تهوع و تمایل به استفراغ و آروغ زدن دارد. این حالت ممکن است 10 دقیقه طول بکشد و ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

ودمیر بر لزوم مراجعه به پزشک به محض مشاهده این علائم تاکید کرد تا از عواقب جدی که ممکن است از ورود صفرا به داخل شکم ناشی از پارگی ایجاد شود مانند پانکراتیت و پریتونیت که زندگی را تهدید می کند، جلوگیری شود.

پروفسور کریستوف شرام نیز به نوبه خود به تشخیص سنگ کیسه صفرا با سونوگرافی و آزمایش خون اشاره کرد.

متخصص داخلی و گوارش آلمان افزود که در صورت ابتلا به قولنج صفراوی ابتدا مسکن تجویز می شود.

سنگ شکنی لاپاراسکوپی
سپس سنگ هایی که باعث انسداد مجرای صفراوی می شوند به روش آندوسکوپی خارج می شوند. در موارد نادر، از داروهایی برای از بین بردن سنگ های صفراوی مانند قرص هایی با اسید اورسودوکسی کولیک برای حل کردن آنها استفاده می شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا، باید وزن طبیعی خود را حفظ کنید، یک رژیم غذایی متعادل سالم را دنبال کنید، از رژیم های غذایی سخت پرهیز کنید و ورزش کنید.

نتایج چندین مطالعه نیز نشان داد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به این سنگ های صفراوی را کاهش می دهد.
..