علائم کمبود هورمون رشد

۱۴۰۰/۶/۲۸

کمبود هورمون رشد ، که به کوتولگی غده هیپوفیز نیز معروف است ، شرایطی است که ناشی از تولید نشدن کافی هورمون رشد در بدن است. به دلیل تولید غده هیپوفیز مقدار کمی هورمون رشد ایجاد می شود یا ممکن است در اثر نقص ژنتیکی ، آسیب حاد مغزی یا تولد بدون غده هیپوفیز ایجاد شود و در بسیاری از موارد با کمبود غده هیپوفیز همراه است.

علل کمبود هورمون رشد

کمبود هورمون رشد یک اختلال است که زمانی ایجاد می شود که غده هیپوفیز مقدار کمی هورمون رشد تولید می کند. کمبود هورمون رشد باعث تاخیر در رشد ، کوتاهی قد و تاخیر کلی در بلوغ جسمی می شود. کمبود هورمون رشد می تواند سه علت اصلی داشته باشد که می تواند وجود داشته باشد. در برخی افراد ، و مهمترین این دلایل به شرح زیر است:

علل مادرزادی از بدو تولد: برخی از کودکان ممکن است از بدو تولد از کمبود هورمون رشد رنج ببرند ، که معمولاً ناشی از نقایص مادرزادی در مغز است که باعث عدم رشد غده هیپوفیز می شود و عامل ژنتیکی ممکن است نقش عمده ای در این کمبود و ظهور علائم کمبود هورمون رشد داشته باشد.
علل اکتسابی پس از تولد: علائم کمبود هورمون رشد در هر زمان پس از تولد ظاهر می شود و کمبود هورمون رشد ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض تصادفاتی مانند اشعه ، ضربه ، تومورهای مغزی و سایر اختلالات ایجاد شود.
علل ناشناخته: کمبود هورمون رشد می تواند به دلایل نامعلومی رخ دهد و بیمار بر اساس تمام علائم کمبود هورمون رشد ، که نشان دهنده بیماری کمبود هورمون رشد است ، تشخیص داده می شود.

علائم کمبود هورمون رشد

هنگام صحبت در مورد علائم کمبود هورمون رشد ، علائم کمبود هورمون رشد در کودکان و علائمی که در بزرگسالانی که از کمبود هورمون رشد رنج می برند ظاهر می شود ، باید جدا شود ، زیرا علائم متفاوت است و به شرح زیر است:

علائم کمبود هورمون رشد در کودکان : علائم شامل موارد زیر است:
قد کوتاه
رشد آهسته و بلوغ دیرهنگام.
افزایش میزان چربی اطراف ناحیه کمر
ممکن است کودک کوچکتر از سایر بچه های هم سن خود به نظر برسد.
تاخیر در رشد دندان.
بلوغ دیررس

علائم کمبود هورمون رشد در بزرگسالان: علائم شامل موارد زیر است:
افزایش وزن ، به ویژه در ناحیه کمر.
کاهش توده عضلانی .
قدرت و استقامت کم.
انرژی کم.
احساس اضطراب ، تنش ، افسردگی یا ناراحتی و تغییر در رفتار اجتماعی.
پوست نازک و خشک.

درمان کمبود هورمون رشد

متداول ترین درمان در درمان کمبود هورمون رشد در کودکان تزریق روزانه هورمون رشد مصنوعی است. دستیابی به میزان نسبتاً طبیعی رشد و نمو ، و افرادی که دچار کمبود هورمون رشد هستند ممکن است از بسیاری از اختلالات ، از جمله مشکلات رفتاری ، مشکلات یادگیری و نقص های شناختی ، که دوره درمان را پیچیده می کند و در مداخله اولیه برای درمان کمبود هورمون رشد مشکل ایجاد می کند ، و شایان ذکر است که درمان های دیگری وجود دارد که ممکن است رشد را افزایش دهد ، از جمله فیزیوتراپی ، که به حل مشکل کمک می کند. تاخیر در راه رفتن و مشکل پایین بودن قدرت بدن و شامل تزریق هورمون رشد مصنوعی سوماتروپین در موارد زیر است:

تزریق نوردیتروپین
تزریق ژنوتروپین
تزریق سایزن.
تزریق TEV-Tropin.
تزریق امنیتروپ

روشهای تشخیص کمبود هورمون رشد

تشخیص بیماری کمبود هورمون رشد مهم است. به منظور کشف و تعیین علت زمینه ای کمبود هورمون رشد و تسهیل درمان بر این اساس ، تشخیص کمبود هورمون رشد شامل تشخیص بالینی و چندین آزمایش و روش دیگر است که مهمترین آنها موارد زیر است:

معاین های جسمی.
قد ، وزن ، بازوها و طول پاها را اندازه گیری کنید.
مروری جامع بر سابقه پزشکی
آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون رشد در بدن.
آزمایشات هورمونی برای تعیین نسبت هورمون های بدن به طور کلی.
آزمایشات تصویربرداری ، شامل اشعه ایکس و MRI سر ، که به تشخیص ناهنجاری های هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز کمک می کند.

مزایای درمان زودهنگام کمبود هورمون رشد

طبیعی است که هنگام شروع درمان کمبود هورمون رشد در کودک احساس اضطراب کنید ، زیرا درمان شامل تزریق روزانه هورمون رشد مصنوعی است ، اما مزایایی برای درمان زودهنگام کمبود هورمون رشد وجود دارد که ممکن است به رسیدن به درصد نرمال کمک کند. از جمله این مزایا موارد زیر است:

فرصتی عالی برای رسیدن به میزان طبیعی رشد در بزرگسالان ، از جمله قد طبیعی ، و افزایش پتانسیل رشد کامل.
با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ، تراکم استخوان را بدست آورید.
افزایش اعتماد به نفس که به بهبود تعاملات اجتماعی با همسالان کمک می کند.
عملکرد بهتر در مدرسه ، زیرا بین هورمون رشد و عملکرد مغز رابطه وجود دارد و با شروع درمان ، عملکرد شناختی بهبود می یابد.
با افزایش حجم چربی بدن با کاهش توده بدن ، توده بدون چربی بدن را بهبود دهید.
انرژی بیشتری دریافت کنید.
..